توسعه یک روش حل مسائل برنامه ریزی دو سطحی با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی اصفهان
- نویسنده منصوره معادی
- استاد راهنما سید رضا حجازی سید حمید میرمحمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
موضوعات مختلفی در دنیای واقعی وجود دارند که برنامه ریزی دو سطحی برای مدل سازی فرآیندهای تصمیم گیری در آن ها مناسب است، اما به دلیل فقدان الگوریتم های موثر برای حل مسائل برنامه ریزی دوسطحی کاربرد آنها در دنیای واقعی محدود است. برای حل مسائل برنامه ریزی دو سطحی الگوریتم های دقیق متنوعی گسترش داده شده است؛ اما همه این روش ها بسیار زمان بر هستند به خصوص زمانی که مسئله در ابعاد بزرگ باشد و نمی توان از رویکردهای معمول در حل این گونه مسائل استفاده نمود؛ این امر منجر به استفاده از روش های فراابتکاری در حل مسائل برنامه ریزی دو سطحی شده است. الگوریتم رقابت استعماری الگوریتم فراابتکاری جدیدی است که در حل مسائل گوناگون بهینه سازی عملکرد خوبی داشته است. در این پایان نامه با استفاده از این الگوریتم و نوعی روش شمارش، الگوریتمی برای حل مسائل کوچک و متوسط برنامه ریزی دوسطحی خطی ارائه می شود. این الگوریتم با استفاده از عملگرهای موجود در الگوریتم رقابت استعماری و استفاده از مفاهیم موجود در روش سیمپلکس به حل مسائل مختلف می پردازد. پس از مدل سازی و ارائه الگوریتم پیشنهادی،کارایی الگوریتم رقابت استعماری در مسائل کوچک با حل مسائل موجود در مقالات و در مسائل متوسط با مقایسه نتایج حاصل از اجرای الگوریتم پیشنهادی و الگوریتم ژنتیک بررسی می شود . نتایج نشان می دهد الگوریتم رقابت استعماری در حل مسائل کوچک عملکرد خوبی داشته است و در حل مسائل متوسط در مقایسه با الگوریتم ژنتیک در تعداد کمتری از مسائل به جواب بهینه می رسد اما زمان حل مسائل را به طور متوسط تا 45/2 برابر، نسبت به زمان حل در الگوریتم ژنتیک کاهش می دهد.
منابع مشابه
حل مسائل زمانبندی پروژه با محدودیت منابع (RCPSP) با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری اصلاحشده (DICA)
مسئلۀ زمانبندی پروژه با محدودیت منابع (RCPSP) جزء مسائل غیرچندجملهای سخت (NP-Hard) است که برای حل آن، روشهای ابتکاری و فراابتکاری در مقایسه با راهحلهای دقیق، کارایی بیشتری دارند. در این تحقیق از الگوریتم رقابت استعماری اصلاحشده برای حل مسئلۀ زمانبندی پروژه با محدودیت منابع در حالت تکحالته و همچنین از الگوریتم محاسبۀ جواب موجه ابتدایی برای افزایش سرعت الگوریتم رقابت استعماری اصلاحشده با...
متن کاملحل برنامه ریزی دو سطحی با الگوریتم جستجوی ممنوع
برنامه ریزی دو سطحی ابزاری برای مدلسازی مسئله تصمیم گیری غیر متمرکز است. که در ان تصمیم گیرنده سطح یک و دو بترتیب رهبر و پیرو گفته می شوند. ثابت شده است که مسئله برنامه ریزی دو سطحی یک مسئله Np_hard است. روشهای بسیاری برای حل این مسئله ارایه شده است؛ اما کارآیی محاسباتی آنها در حدی نیست که بتوانند مسائل بزرگ را حل کنند. دراین مقاله سعی شده است روشی بر اساس جستجوی ممنوع برای حل مسئله برنامه ریزی...
متن کاملارائه یک روش نوین جهت تعیین قوت واترمارک با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری
Watermarking systems have specific feathers in accordance with their applications. In many applications transparency and robustness are needed which are the most important features. These two features are in contrast to each other and are controlled by a parameter named watermark strength. With decreasing the watermark strength, transparency of the watermarking system increases while the robust...
متن کاملحل برنامه ریزی دو سطحی با الگوریتم جستجوی ممنوع
برنامه ریزی دو سطحی ابزاری برای مدلسازی مسئله تصمیم گیری غیر متمرکز است. که در ان تصمیم گیرنده سطح یک و دو بترتیب رهبر و پیرو گفته می شوند. ثابت شده است که مسئله برنامه ریزی دو سطحی یک مسئله np_hard است. روشهای بسیاری برای حل این مسئله ارایه شده است؛ اما کارآیی محاسباتی آنها در حدی نیست که بتوانند مسائل بزرگ را حل کنند. دراین مقاله سعی شده است روشی بر اساس جستجوی ممنوع برای حل مسئله برنامه ریزی...
متن کاملمکانیابی ماشینهای مجازی با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری
مجازیسازی و استفاده از ماشینهای مجازی اساس تکنولوژی پردازش ابری است. ماشینهای مجازی پس از مکانیابی، بر روی ماشینهای فیزیکی منتخب اجرا میشوند. منظور از مکانیابی، انتخاب میزبان مناسب برای ماشینهای مجازی موجود است. مکانیابی ماشینهای مجازی در میزان مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن منابع در بسترهای سختافزاری، نقش اساسی دارند. از طرفی، توسعه روزافزون سیستمهای ابری فرآیند مکانیابی ماشینه...
متن کاملارائۀ یک الگوریتم رقابت استعماری کارآمد برای حل مسئلۀ زمانبندی پروژه با محدودیت منابع
در این مقاله، الگوریتم جدیدی براساس چارچوب الگوریتم رقابت استعماری برای حل مسئلۀ زمانبندی پروژه با محدودیت منابع ارائه میشود. در این مسئله، فعالیتهای پروژه با توجه به محدودیتهای منابع و روابط پیشنیازی، بهگونهای زمانبندی میشوند که زمان پروژه حداقل شود. در الگوریتم پیشنهادی، بهمنظور مدلسازی عملگر جذب، از عملگر تقاطع یکنواخت استفاده شده و برای جلوگیری از همگرایی ناقص الگوریتم، دو عملگر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی اصفهان
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023